Friday, January 9, 2015

Nädala raamat: Patrick Ness. Kui koletis kutsub


See polegi nii kole õudusjutt kui esmapilgul kaanepilti vaadates arvasin. 13-aastane poiss mõtleb välja koletise, et hakkama saada oma ema haiguse ning koolikiusamisega. Raamat saab uskumatult kiiresti läbi ning peategelane teeb läbi positiivse arengu nagu ikka noorsooromaanides. Siinkohal ma siiski kahtlen, kas üks keskmine 13-aastane noorsand loeks selle raamatu vabatahtlikult läbi ning saaks veel loo mõttele pihta. Pigem ainus kommentaar, mis poisi suust võiks tulla, oleks: „lahe koletis!“. Aga võib-olla ma alahindan teismeliste teravat mõistust.
Aga miks ma sellest juttu teen? Mulle tundub, et see hulgaliselt lasteraamatu-auhindu võitnud teos on pigem täiskasvanu arusaam, milline üks lasteraamat peab olema. Seda loevad ka teised täiskasvanud ning nõustuvad, et just sedalaadi kirjandust peaksid teismelised lugema. Raamatus on kaunis emotsionaalsed pildid, mis suurendavad jutustusse sisseelamist ning annavad juurde võimsa efekti, mida ainult illustratsioonid teha suudavad. Nii et kõik on olemas, et last raamatu juurde meelitada.
Paraku ei saa mina rääkida ühe teismelise noore vaatevinklist, vaid ikka lähtudes oma kogemusest ja maitsemeelest. Võin tõdeda, et jutustus on hästi lugejale edasi antud, loo lõpus tuli mõni pisar silmist pühkida ning paar päeva sain raamatust tekkinud mõtteid ja emotsioone läbi seedida.
Kui koletis kutsub on ameerika kirjaniku seni esimene eesti keelde tõlgitud raamat.
Teile lugemiselamusi soovides, Lagle

No comments:

Post a Comment