Friday, October 9, 2015

Nädala raamat: Robert Seethaler. Tubakapoodnik


Austria kirjanik Robert Seethaler toob lugeja ette 1938. aasta Viini, mil maailm läks hulluks ning juudivihkamine tuli moodi. Kuna Hitler on Austrias sündinud, siis Austria kirjanduses on füürer siiamaani väga hell teema.

Romaani peategelane Franz läheb juudist tubakapoodniku õpipoisiks. Edasised sündmused ja olustiku kirjeldused on raamatus toodud Franzu silme läbi. Franz sõbruneb ka kuulsa professorihärra Sigmund Freudiga, kes teadupoolest on juudisoost.

Raamatus on verinoore Franzu ja rauga-eas Freudi koomilisevõitu dialoogid. Näiteks Franz nendib: „Härra professor, ma arvan, et ma olen üks hiiglama suur tohman.“ Mispeale Freud lausub: „Õnnitlen, mõistmine on paranemise ämmaemand.

Raamatu edenedes Saab Franz mulle päris sümpaatseks. Mulle tundub, et Seethaler tahab oma romaaniga edasi öelda järgmist: me keegi ei tea, mis endast kujutab elu, armastus, me lihtsalt kulgeme läbi elu meile kõige paremal võimalikul kujul, nii kuidas meie südametunnistus lubab. Ning mõistmises, aktsepteerimises on enese ja eluga rahuolemise võti.

Raamatust jäi mulle meeltesse kõlama üks episood. Franz mõtiskleb perroonil, jälgides lahkuvat professor Freudi: „Kui palju hüvastijätte suudab inimene õigupoolest taluda, mõtles ta. Võib-olla rohkem, kui arvatakse. Võib-olla ei ühtki. Ei muud kui hüvastijätud, kuhu iganes ka jäädakse, kuhu iganes ka minnakse, seda oleks pidanud keegi varem ütlema.

Tubakapoodnik on Robert Seethaleri esimene eesti keelde tõlgitud romaan.

Teile lugemiselamusi soovides, Lagle

No comments:

Post a Comment